15 Ağustos 2012 Çarşamba

İnsanın insana ettiklerini görmenin bir yaşı var mıdır?

Sadako ve bin turna kuşu'nun hikayesini bilir misiniz? Geçenlerde bir arkadaşım paylaştığında şöyle bir düşündüm de, ben taa ilkokuldayken bir şiir kitabında okumuştum. Arkasından da Nazım'ın atom bombası ve savaş karşıtı şiirleri geliyordu.

Sadako, Hiroşima'ya atom bombası atıldığında henüz 2 yaşında bir kız çocuğudur. Radyasyon nedeniyle, 12 yaşına geldiğinde kansere yakalanır. Durumu ümitsizdir. Hastanede kendisi gibi kanser olan bir yaşlı kadın, ona eski bir japon efsanesini anlatır. Efsaneye göre, eğer bir kişi kağıttan 1000 tane turna kuşu yaparsa, bir dilek dileme hakkı olur. Küçük kız origamiyle kağıtan turna kuşları yapmaya başlar. Ancak sağlığı günden güne bozulur. Yerel ve uluslararası basında kendisiyle ilgili haberler çıkar. Ama küçük Japon kızı, haberler basında çıktığında elini kıpırdatamaz hale gelmiştir. 644. turnayı tamamladıktan sonra hayata gözlerini yumar. Postacılar aylarca haberlerde duyanların gönderdiği kağıttan turna kuşlarını taşırlar hastaneye; ancak turnalar çok geç kalmıştır...


Bu hikaye, çocuk yüreğimi derinden sarsmış, TRT'de haftasonları yayınlanan bir programda kağıt katlayarak turna yapmayı öğrenmemle de olayın boyutu değişmişti.  Elime geçen her kağıtla turna yapmaya başlamıştım. Düşünmeden edemiyordum: Hastane odasında, ölüm döşeğinde bir kız çocuğu, altıyüz küsür turna katlamıştı. Dünyanın öbür ucunda... Ben doğmadan önce... Ama benim yaşımda... Acılar içinde... Birileri savaşıyor diye...

Şimdi de farklı bir boyutu kurcalıyor kafamı. Acaba çok mu erkendi bunları okumak için? İlkokulda Nazım'ı, ortaokulda Steinbeck'i okumak ne kadar normal? 

Acıları, yoksullukları... 

          Baskıyı, kini, zulmü... 

                    Savaşları, katliamları, köleliği, sömürüyü, işkenceyi, sürgünü... 

Çocuk aklı, çocuk yüreği kaldırabilir mi bunca hüznü? Derin izler mi bırakır yoksa ruhunda?

Mutlaka bilmeli çocuklarımız, görmeli, farkında olmalı bunda bir tereddütüm yok elbette ama ne zaman? Kaç yaşında? Ne kadarını???

Sorarım size:  
insanlığın ortak acılarına şahitlik etmenin; insanın insana ettiklerini görmenin bir yaşı var mıdır gerçekten?


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder